PENGENALAN & KONSEP

PENGENALAN DAN KONSEP



Program Projek Pelancongan Setempat Cheo' Cheo' Le Long Belait adalah anjuran Jabatan Daerah Belait dengan Kerjasama Jabatan Kemajuan Pelancongan, Kementerian Perindustrian & Sumber-Sumber Utama, Agensi - Agensi Kerajaan dan Bukan Kerajaan di Daerah Belait serta Majlis - Majlis Perundingan Mukim Dan Kampung Daerah Belait.



Salah Satu tujuan program ini diadakan adalah bagi memberigakan perkembangan dan kemajuan Daerah Belait serta menjadikan daerah ini sebagai salah satu distinasi pelancongan selain menggalakkan masyarakat di daerah ini bergiat dalam bidang perniagaan kecil dan sederhana (SME) yang boleh membantu menambah pendapatan mereka disamping mempromosi Produk - Produk Perekonomian Majlis - Majlis Perundingan Mukim dan Kampung di daerah ini dalam berbagai bidang dan mengenbangkan bakat serta kemahiran dalam seni dan kebudayaan warisan masing - masing.



Program yang julung-julung kali diadakan ini merangkumi beberapa aktibiti dan acara - acara setempat dilaksanakan dalam tampoh tertentu khusunya mengisi masa musim cuti persekolahan di Bulan Disember, 2010.



dengan berkonsepkan Pelancongan, diharap projek ini akan dapat menarik minat orang ramai berkunjung ke Daerah ini khususnya masyarakat di Daerah Belait sendiri mahupun masyarakat di Daerah lain serta negara jiran umumnya disamping mempromosikan Daerah ini dalam sektor Pelancongan juga menyokong dan mendokong projek " Kenali Negara Ketani " (KNK) yang diperkenalkan oleh Jabatan Kemajuan Pelancongan, Kementerian Perindustrian dan Sumber - Sumber Utama dengan mengadakan berbagai - bagai aktibiti yang bersesuaian dengan suasana dan persekitaran masyarakat di daerah ini selama sebulan.



Daerah Belait sepertimana jua Daerah - Daerah lain di Negara Brunei Darussalam ini, tidak kurangnya mempunyai destinasi Pelancongan yang boleh dikunjungi seperti tempat-tempat riadah termasuklah Wasai - Wasai air Terjun, Rumah -Rumah Panjang, Telaga Air Panas Ingai di Mukim Melilas dan Sebagainya.

Acara Akan Datang Cheo' Cheo' Le Long Belait


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Isnin, 20 Disember 2010

PESTA MUKUN SE-BORNEO

Pesta Mukun Se-Borneo bersempena Projek Pelancongan Setempat Cheo' Cheo' Le Long Belait 2010 diadakan di pentas terbuka kawasan lapang X25, Jalan Maulana, Kuala Belait. Sebanyak 11 kumpulan seramai 22 orang peserta antaranya dua kumpulan mewakili Daerah Brunei Muara, dua dari Daerah Temburong, dua dari Daerah Belait, manakala turut dijemput sama ialah sebuah pasukan dari Zone Sarawak, sebuah dari Limbang dan sebuah dari Miri, Malaysia.

Pertandingan Mukun Se-Borneo yang berlangsung pada Sabtu, (malam) 18hb disember 2010

 
Memenangi pertandingan di Pesta Mukun Se-Borneo tersebut ialah peserta dari  Zon Sarawak, Malaysia, Kumpulan Cenderawasih. Di tempat kedua pertandingan Mukun Se-Borneo ialah Kumpulan Dewi Malam daripada Miri. Di tempat ke tiga ialah Kumpulan Seri Manis daripada Daerah Brunei Muara B. 

Siaran Langsung Rancangan Bermukun Harmoni FM bersama Pemenang Pesta Mukun Se-Borneo disiarkan secara langsung melalui Radio Rangkaian Harmoni, Kumpulan Dewi Malam dari Miri menerima gelaran Raja Mukun Se-Borneo. 

Persembahan Mukun Se-Borneo yang berlangsung pada ahad, 19hb disember 2010

 
 
 
 

Keputusan Pertandingan Mukun Se-Borneo 2010:

RAJA MUKUN SE-BORNEO - KUMPULAN DEWI MALAM (Miri, Sarawak)
  1. Zon Sarawak - Cenderawasih [Seri Sarawak]
  2. Miri - Dewi Malam [Irama Joget Bahagia]
  3. Daerah Brunei Muara 'B' - Seri Manis [Mukun Menyubuh]
  4. Daerah Brunei Muara 'A' - Bunga Melor [Irama Seberang]
  5. Daerah Belait 'A' - Sahira Kuala Belait [Mukun Menyubuh]
  6. Daerah Tutong 'A' - Dua Bersaudara [Mukun Menyubuh]
  7. Daerah Temburong 'A' - Temburong Bisai 1 [Mukun Menyubuh]
  8. Daerah Limbang 'A' - Bistari [Lagu Dua]
  9. Daerah Temburong 'B' - Temburong Bisai 2 [ Seri Sarawak]
  10. Daerah Belait 'B' - Pesona Budaya Mukim Liang [Mukun Menyubuh]
  11. Daerah Tutong 'B' - Budaya Lama [Lagu Dua]




Tiada ulasan:

Catat Ulasan